född.

Det här med nationalitet är lite förbryllande för mig. Jag spekulerar ibland över det. Och då undrar ni kanske - varför? Jo om det ska jag berätta. När jag föddes på Malmö Allmänna Sjukhus, på en privatavdelning givetvis, då min pappa ( det var han som bestämde den gången) var en STOR snobb, så kom jag till världen som dansk. I tre hela veckor var jag en danska boende i Sverige. Min pappa som jag tror jag nämnt vid tillfälle var född i Köbenhavn och hade fortfarande inte blivit svensk medborgare. När det gäller nationalitet så går man på fädernet. Alltså - Daisy den lille nyfödde pigen var dansk.  Hon som för övrigt bär samma namn som Dronning Margerethe! Margerethe kallas för Daisy hemma bland de sina på slottet. De båda namnen betyder samma sak: tusensköna, margeritte, prästkrage.

Sedan blev jag svensk. Och det är jag fortfarande. Under min barndom tillbringade familjen flera somrar i Danmark. Vi hade släkt och vänner i Köbenhavn. Kusiner, onklar och tanter. Hemma pratade pappa danska till oss men vi svarade på svenska. Så blev jag äldre och bodde ett år i Kongens By. Talade, skrev och drömde på danska. Då kände jag mig som en riktig danska. Utom när det var landskamp mellan Sverige - Danmark. Då hejade jag på Svealand. Alltid.

Numera hejar jag alltid på Danmark. Fast jag bor i Sverige. Det är förbryllande och det är fenomen som jag spekulerar över ibland! När jag inte har något att att tänka på. Men det har jag nu för nu ska det spises morgenmad!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0