änglar finns de?

Att mista en nära vän, en väninna i vått och torrt, en följeslagare är hemskt. Tomheten som uppstår går inte att beskriva. Som väninna sörjer man stort, det är ett öppet sår som förhoppningsvis läks med tiden.

Hon min bästaste väninna, denna osjälviska varelse, hälsar på mig varje natt. Med sitt leende och sina härliga dräpande kommentarer håller hon mig vaken. Hon är vacker som en dag och hennes vita tänder lyser upp min sängkammare. Så har vi en konversation tillsammans och jag säger till henne att jag inte alls tror att hon är borta. Hon nickar och svarar, men Daisy nu är det faktiskt så att jag är det. Och så gråter vi en skvätt tillsammans.

Jag är enormt tacksam över min vänskap med henne. Och allt det hon lärde mig. Allt hon gav, alla skratt och upptåg vi delade, men också de tårar vi grät tillsammans genom alla år. Och alla fantastiska minnen jag nu bär i mitt hjärta.

Efter det att min pappa dog för 37 år sedan pratade min mamma, min syster och jag om honom dagligen. Vi grät och skrattade omvartannat. Vår mamma sa: - Kära flickor, även om pappa nu är död, så finns han med oss. Han sitter någonstans och tittar på oss, skrattar och uppmuntrar oss. De orden har jag burit med mig i så många år och det har gjort sorgen uthärdlig. Pappa finns fortfarande med mig, nästan varje dag i positiv bemärkelse. Så även min mamma som dog i december 2007.

Mammas kloka ord finns kvar och nu när min käraste väninna inte är med längre, så vet jag att hon är med mig hela tiden. Hon sitter någonstans och skrattar, uppmuntrar, iakttar och "spikulerar".

Kommentarer
Postat av: mariawidermark

En gång skrev jag en artikel i ett kyrkligt församlingsblad.Den handlade om en judisk pojke som längtade after att fira jul. Han blev jultomte när han blev stor. En gång kom han till en liten flicka som viskade att hon inte kunde ta emot gåvn. "We are jewish) Han viskade tillbaka (so am I).Flickan tog emot paketet med gjädje.

Någon vecka senare var jag inne i Lund. det var nobeldagen. Jag hade sett fram emot en lugn kväll framför nobelmiddagen i TV. I Lund blev jag till min fasa av med plånboken. Jag fick besöka en polisstation. de var inte särskilt hjälpsamma, ville inte ens ringa och spärra mitt kort. Nåväl, jag fick till sist åka hem. Men- som tur var lyussnade jag till telefonsvararen innen jag spärrade korten. En kvinnas röst berättade att de hittat mín plånbok. Jag var välkommer att komma till hennes adress. Glatt ringde jag till en prästkollega och berättade den befriande nyheten. Hon sa "glöm nu inte att ge riklig hittelön" Nej, då jag tänkte att jag ger dem de hundralappar som ligger i börsen. Jag mötte kvinnan i decembermörkret Hon hade sin lille son med sig. Han stod och höll henne i handen. Men när jag erbjöd hittelön skakade kvinnan på huvudet. men jag insisterade. "Den lille pojken kan ju få en extra julklapp, menade jag" Kvinnan sa, du förstår vi firar inte jul, vi är judar.Men envis som ajg var tog hon emot hittelönen.

Skåneprästen

2009-11-16 @ 00:09:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0