men 30 år

Idag den 11 april 2010 är det 30 år sedan som jag kom in på Stockholms Central med två STORA koffertar! Lite villrådig samtidigt väldigt glad. Jag hade flyttat till Stockholm. Nu var det inte så att jag, bara för att jag kom från "landet" och den lilla staden Malmö, att jag kände mig bortkommen eller "liten" i den kungliga hufvudstaden. Nä se jag var minsann världsvan. Hade bott i både Köbenhavn och Paris. Och när jag sedan kom tillbaks till Malmö, då blev det liksom lite litet. Förstår ni?!?!

Men mot alla odds så flyttade jag norröver. Jag som "ALDRIG ALDRIG" skulle´sätta mina bopålar i Norrland. Alltså norr om gränsen mellan Skåne och Småland. ALDRIG. Men det blev så i alla fall. Hade fått arbete i huset där Berzelii Terassen huserade. Med fönster både mot Norrmalmstorg och Berzelii Park. Kunde en 23 -åring ha det bättre. På femte våningen. Jesses. Mitt i smeten. 

Skånska talade jag då och gör fortfarande. Inget eller ingen kan få mig att ändra på det. Jag säger paprika med uttal som om det vore två pp - alltså papprika. Och pärsilja, inte Perr-silja. Och MATSÄCK och inte maasäck. Men jag älskar Stockholm! Med sina gröna träd och vackra vatteninslag lite överallt. Mest älskar jag mitt lilla Hjorthagen och Djurgården. Och jag ångrar inte en dag, en minut eller ens en sekund att jag tog steget! Och att jag den 11 april blev stockholmska. Även om jag den gången trodde att det enbart skulle vara för några månader.

Kommentarer
Postat av: Carina

Morrn Daisy!

Vad duktig du är som behållit din malmöitiska, min ystadsdialekt har fått stryka aningens på foten, helt enkelt för att jag ville att folk skulle förstå vad jag sa!!!!

Men Malmö har blivit en fantastisk stad de senaste åren, desutom så älskar jag Ribban och Kallbadhuste, där Björn är stolt medlem i Malmö Bastugille.

Helsingborg, Ystad, Åhus kan få mig lyrisk, men Stockholm är ändå bäst!

Må så gott! Carina

2010-04-13 @ 11:14:26
URL: http://soldatmamma.blogspot.com
Postat av: Daisy

Du har så rätt så. Kallbadhuset där gick jag allt som oftast när jag var barn. Härligt. I Ystad är jag nästan varje år. Underbart. På Kullabygden hyr jag mitt paradis några veckor på somrarna. Men stockholm är som sagt Stockholm

2010-04-13 @ 11:46:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0