broar & tunnlar

Att min pappa var dansk det vet ni vid det här laget. Och att han var en konservativ man, halvgalen, det vet ni också. Men att han var långt före sin tid i många tankar, det tror jag inte att jag bloggat om.

Har tänkt mycket på det senaste veckan. Redan på 60-talet talade han sig varm för att man skulle förbinda hans båda länder. - Bygg en bro mellan Malmö och Köbenhavn sa han ofta. Och gärna när hans Odd Fellowbröder lyssnade. - Eller helst en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör, sa han när han träffade sina hästgalna vänner på Jägersro. Många var de malmöbor som rynkade på näsan och tyckte att han var helt tossig. - Den galne dansken, kallade de honom för.

När bron invigdes för 10 år sedan vet jag att jag tänkte att nu sitter pappa där han sitter och LER STORT. Och när man nu börjar prata om ytterligare en förbindelse - en tunnel mellan min favostad numero ono och Helsingör ja då vet inte pappa hur han ska hantera all denna nymoderna information....

Han var 50 år före sin tid, den galne dansken! 


Kommentarer
Postat av: Christina Linnea Örtendahl

Ja, visst var han tossed. Fast det fanns de som va möed mer tosseda sisådäringa hundratals år tidigare och som lavat sten för hand väldigt långt ut i sundet...trägen vinner.

2010-12-08 @ 19:02:48
URL: http://ortendahl,blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0