same same but.....

När jag tillbringade en vecka i småbåtshamnen i Ystad umgicks jag nästan enbart med mig själv. Och bara det kan ju vara en utmaning. En HEL vecka! Sju dagar och sju nätter. Och nätter blir det ju eftersom ni vid det här laget vet att jag inte är någon nattsovare....

Då vill jag lova att det användes mycket tid till att spikulera. På allt mellan himmel och jord. Från det stora till det lilla. Det är som jag har sagt förr, det är tungt att ha semester och tänka så mycket!!!!

Jag följde båtfolket från verandan. Från det de vaknade tidigare morgnar till sena natten. Och då slog det mig att det egentligen inte är någon som helst skillnad mellan båtfolket och camparna. Nu får nog väldigt många seglare "dåndimpen", för de tycker nog att de är lite förmer än camparna. Men nu ska jag lägga fram min ytterst akademiska analys.

Tidiga morgnar stiger båtfolket upp och tar sin necessär under armen och handduken över nacken och promenerar snällt till hamnkontorets allmänna fasciliteter - såsom badrum och toalett. Där köar de eller om de har tur så är de först, men då får de allt stiga upp klockan sex noll noll. De ligger där tätt tätt bredvid varandra med sina båtar, antingen en segelbåt typ Pettersson-Andersson-Gillberg QF14, som heter Christina, Bel Air eller något så ovanligt som Angelica!!!! Eller en motorbåt typ XH Nimkrut 12 med namnet Cara Mia?!? Tätt så tätt. Ibland så tätt att de får gå över grannens båt för att nå bryggan. På kvällen ser man och HÖR hur de sitter på sina båtar, dricker vin och umgås. Tätt så tätt, och så nära båtarna bredvid. Men visst är det tjusigt med båt och lite "fint"!

Båtfolket gillar INTE camparna, som åker runt med sin husvagn och tar in på campingsplatser! De - båtfolket alltså - kan inte förstå hur campingfolket kan trängas så till den milda grad och placera sin husvagn så nära en annan husvagn. Och de fryner på alla näsor när de tänker på hur husvagnsinnehavaren ställer ut sina solstolar utanför och undrar hur de kan sitta där och äta och dricka enbart någon meter från grannen. Eller dela toalett med andra. Fy så förfärligt!

Skillnad nä inte det minsta. Same, same but different name!





Kommentarer
Postat av: carina

Ojjjj, du Daisy, nu trampade du på många fiiiina tår!

Måste berätta om en rysare: på ett slott 2010 samlades ett par hundra av Sveriges mest välbeställda för sommarfest. Tema: husvagnssemester.

Så förställde sig de rika till "fattiga" och garvade läppen av sig åt varandras rosa brynjor och foppatofflor med bling-bling.

Jeeeeezzzz.

2010-07-12 @ 11:18:17
URL: http://soldatmamma.blogspot.com
Postat av: Lillemor Steen

Kan inte låta bli att kommentera detta.

Jag har själv både varit båt o husvagnsägare, och oj vad rätt du har daisy....ingen skillnad alls, möjligen i klädseln...en båtägare skall ju ha "seglarskor" och inte "Foppatofflor"

Sen ska vi inte tala om alla sk bryggseglare, som bara kommer ner till sin båt för att ta en fika vid vackert väder och då ofta iklädd SSK mössa

2011-03-21 @ 14:13:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0