en fräsch stad

Det är något speciellt när en storstad vaknar. Jag älskar att vara med och se när den sakta men säkert gryr. Nu är det ju så att jag inte är någon supervaken människa klockan sju på morgnarna. Men å andra sidan är jag väldigt pigg klockan fyra eller fem?!?!

Förr då vi tillbringade somrarna i Cannes, kunde jag sitta på Croisetten på en av de blå stolarna och njuta av när sopåkarna plockade skräp, fiskarna kom hem från sina nattliga färder, bageriutkörarna leverera baguetter till hotellen och morgonpigga cannesbor ta sin joggingtur.

Även Stockholm är en härlig stad att vakna i. Vid niotiden sitter jag mer än gärna på Alberts mitt emot Riche på Birger Jarlsgatan och GLOR när stockholmarna gör sin stad fin. Kostymklädda herrar har gärna en tidning under armen, ballerinaskodda damer har en vacker väska på armen och de flesta ser ganska glada ch välmående ut.

Och så tittar och studerar jag dessa människor som om jag vore etnograf. Spekulerar lite över vad de arbetar med och om de är snälla mot de sina. Livet är bra gott!

Kommentarer
Postat av: Carina

Åh, vad jag håller med, minns en gång när sönerna och flög ner till Köpenhamn med första flighten för att bara vara i "byn" en heldag. Eftersom inget annat ännu var öppet när vi kom, slog vi oss ner med de goaste danska bagerivaror på ett café, åt, njöt och tittade!Oförgömligt!

2010-06-08 @ 15:01:14
URL: http://soldatmamma.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0