nostalgia.

När jag besöker Malmö, min födelsestad, så drabbas jag ibland av lite nostalgikänslor. Inte så konstigt, i den stad där man föddes och växte upp. Nostalgikänslor blir ju gärna romantiserade och tack och lov kommer man bara ihåg de trevliga minnena.

För några timmar sedan promenerade jag med min dotter arm-i-arm på Södergatan. Då, förr i tiden på 60-talet alltså på stenåldern, var det en av de finare affärsstråken i Malmö. Längst ner på vänster sida låg Olsson - en vacker boutique i två våningar med herr-och damkläder. Jag minns speciellt mattan som var skotskrutig och den enormt tjusiga trappan upp till övervåningen. På den tiden var allting så enormt och så stort!

Brauns Konditori på Gustaf Adolfs Torg var ett fint konditori där man gärna hade lillfingret i vädret när man drack kaffe. Där gick jag med min mamma och syster och vi flickor fick lemonad och deras världskända gräddbollar. Det var tider det.

Idag var det speciellt att gå med dottern och minnas allt. Inget av de finns visserligen kvar, men känslorna är desamma. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0