dronning daisy.

Jag är namne med en dronning. Jo det är sant. Det har jag till och med skrivit om förr i denna blogg. Min pappa som var en STOR dansk rojalist hade långt innan jag överhuvudtaget var påtänkt, bestämt att om han fick en dotter skulle hon få namnet Daisy. Därför att kong Frederik och dronning Ingrids äldrsta dotter kallades för just "Daisy" hemma. Margerethe och Daisy är samma namn och betyder tusensköna. Så fick jag mitt namn den 5 januari 1957.

I min danska innersta själ så är jag en STOR beundrarinna av dronning Margerethe. Och jag är en STOLT dansk rojalist. Dronningen är intelligent, snabb, smart, påläst och rapp. Inte rädd för att synas varken med en cigarett eller ett glas whisky i handen. Jantelagen existerar inte i hennes värld. Hon är så signifikativ med Danmark och danskheten. Även om det hänt en hel del sedan jag själv bodde där 1978. Hon har glimten i ögat och vågar säga ifrån. Att hon dessutom är konstnär gör ju inte saken sämre.

Numera är jag närmast republikan när det gäller svenska kungahuset, men rojalist när det gäller det danska. I Danmark är man modern utan att assimilera sig till folket. Man har acklimatiserat sig! Och det är stor skillnad. I Sverige har vi fått det kungahus vi förtjänar, närmast fjantiga, som varken våga säga bu eller bä. Inte sticka ut för mycket och inte vara för annorlunda samtidigt som de ändå är det! ORKA (som mina ungdomar brukar säga)!

Lenge leve DRONNINGEN!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0