Hos försvarsministern

Lite andäktigt var det allt när vi satt och väntade på vår försvarsminister Sten Tolgfors på försvarsdepartementet i hjärtat av Stockholm. Han kom och satte igång på direkten med sitt framförande. Jag måste erkänna att Sten Tolgfors växt in i sin roll med åren. De 2,5 år han suttit på stolen har satt sina spår. Nu har jag visserligen tänkt att vara "snäll" och inte klaga och "kaxa" till mig som jag brukar. Men jag måste ändå lägga till att han är väldigt optimistisk när han presenterar det nya försvaret. Kanske med all rätt, men allt är inte guld och gröna skogar. Eftersom vi befinner oss på en Nordisk Konferens så framhöll Tolgfors flera gånger att "Sverige bygger säkerhet med andra". Och det låter väl bra. Förra veckan togs två stora beslut i riksdagen, dels om veteranpolitiken och dels om att vi från och med 1 juli 2010 frångår värnplikten. Ett stort steg för Sverige. Att man varken ska underskatta eller överskatta Rysslands militära förmåga, var en av slutsatserna som försvarsministern tog. Nog händer det mycket i Ryssland som vi bör uppmärksamma. Oroande demokratisk utveckling, tilltagande nationalism, den statliga kontrollen över ekonomi och media, är enbart några av orsakerna till oro, menar Sten Tolgfors. Att de har utökat sin Östersjönärvaro är också en orsak till uppmärksamhet. Men försvarsministern framhöll att det är precis det ryssarna vill. Att bli uppmärksammade. - De har fått mycket för pengarna för väldigt små saker! Det var en charmerande Tolgfors som pratade denna vackra vårdag. Och det mina kära läsare, är vi inte bortskämda med, att Tolgfors är charmig. Han berättade bland annat att han tillsammans med sina försvarsministerkollegor i Danmark, Finland och Norge brukar sms:a under sina möten. Om de inlägg de ska hålla. Oops! - Vi har inga problem att samarbeta politiskt utan är det problem så är det på myndighetsnivå, sa Tolgfors! Senare under en panel med representanter från Norge, Finland och Sverige fick vi dock höra av den finlänske ambassadören i Sverige Markus Lyra, att det inte alltid var så enkelt med samarbetet politiskt. - Om det kan jag berätta mycket, men kanske inte här, sa ambassadör Lyra. Och hur vi ska tolka det - ja, kära läsare det är en helt annan historia.

Kommentarer
Postat av: kammarslaven

Charmerande? En gång till: CHARMERANDE, var då?

2010-06-02 @ 14:11:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0