Jag bloggar från Nordisk Konferens - Folk & Försvar

idag och tre dagar framöver deltar jag i Folk 6 Försvars Nordiska Konferens. Jag som är en "STOR" anhängare av försvarsdebatter och seminarium fullkomligt älskar dessa tillställningar. För mig är det första gången jag deltar på den Nordiska Konferensen, men inte första gången i Folk & Försvarssammanhang. Det behövs ett större samarbete i Norden när det gäller försvaret. Mycket på grund av att det blir dyrare och dyrare att anskaffa nytt materiel och att ha personal anställda. Med de orden inledde Lars ekeman, generalsekreterare Folk & Försvar. Och det kanske man kan tycka att det inte ska vara så svårt. Men det visar sig vara svårare än att trä in en tunn tråd i en nål=)! Om det kommer jag säkerligen skriva mer om senare. På förmiddagen har vi fått lyssna till min favoritprofessor Bo Huldt, från Försvarshögskolan. Han är fullkomligt formidabel att lyssna på med sin lugna röst och sin härliga underfundiga humor. Han har också ett historiskt perspektiv på det hela, då han från början är historiker. Utan att gå närmare in på den något krigiska århundraden vi i Danmark, Norge och Sverige har. Att det pågår en kamp i Kreml om vilket fokus Ryssland ska ha, är säkerligen inget nytt för oss. Och att ryssarna inte utgör ett direkt hot mot oss är väl ingen som antar. Men att de befäster sin plats i Östersjön och speciellt upp i Berents Hav gör att vi i Norden borde samarbete på helt annat sätt. Bo Huldt refererar till den Stoltenbergsrapporten. Jag återkommer lite senare om hur det var hos vår försvarsminister. Nu ska vi nämligen dit och lyssna på Sten Tolgfors och dricka kaffe.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0