tre kloka män

Tidigt tidigt ringde klockan. Fast å andra sidan hade jag varit vaken hela natten. Att den ringde betydde helt enkelt att jag kunde gå till matsalen och ta mig dagens första kopp kaffe. Hela natten hade jag med spänning följt vad som händer ï Vaxholms inlopp. Från min balkong. Fåglar, bilfärjor, små båtar och en och annan segelbåt passerade revy och det var enormt njutbart. Som sagt - tre kloka män stod på scen arla morgon på Folk & Försvars Nordiska Konferens. Markus Lyra, den finländske ambassadören i Sverige, Jan Hyllander, departementsekreterare på svenska försvarsdepartementet och Gunnar Kelöe, kommendör norska försvarsdepartementetets säkerhetspolitiska avdelning. Det de sa kanske i och för sig inte var något nytt eller revolutionerande och det var säkerligen inte meningen heller. Men de poängterade alla var och en för sig vikten av samarbete och att det verkligen görs. Men också svårigheterna på grund av att våra nordiska länder tillhör olika allianser. Sverige är med i EU, Norge är med i NATO, Finland är med i EU, Danmark som både är med i NATO och EU. Hade vi alla tillhört en och samma allians hade läget varit annorlunda. Nu ska vi inte måla fan på väggen. Samarbetet är igång sedan en hel del år och det går bra. Men Rom byggdes inte över en natt och så ej heller det nordiska försvarssamarbetet. Om den ryska ambassadören i Sverige Igor S Neverov kan jag dessvärre inte skriva så mycket. Hans framträdande var ganska blekt och lite halvtråkigt. Först tänkte jag att det är nog jag Daisy som är "färgad" från början och har mina förutfattade meningar - men när jag rensade min öron för att höra vad det sades runt omkring så var flera av samma åsikt som jag. Och det var faktiskt rätt skönt att höra. Pust - jag har alltså inga förutfattade meningar utan är en positiv, timid och optimistisk dam i min bästa ålder?!?!?!?!?!?!?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0