shabbat

I mitt föräldrarhem i Malmö firade vi shabbatkvällarna tillsammans med morfar Elias. Shabbat inleds på fredag när solen gått ned. Då går de som vill först i synagogan och samlas sedan hemma hos familj och vänner och äter en god shabbatmåltid. Gärna bestående av hönssoppa, stekt kyckling, potatis och sallad. Sedan finns det lika många variationer på måltiden som det finns judar på jorden. Så äter man och pratar och sjunger några shabbatsånger. En trevlig sammankomst helt enkelt.

Men jag kan fortfarande komma ihåg hur gott det doftade hemma på Erikstorpsgatan och det långt ner i trappuppgången. Av nybakade challabröd och hönssoppa. Det är så det vattnas i munnen på mig när jag tänker på det. Nostalgi och tradition.
Tyvärr är jag inte lika traditionell som jag var i mitt "tidigare" liv längre. Och det spekulerar jag över lite då och då. Men det är ju aldrig för sent att ändra sig?!?!?!

Shabbat Shalom hälsar jag. Det betyder God Sabbat!



Kommentarer
Postat av: Emilia

Roligt att du har bott i Malmö! Jag kanske har sagt det tidigare, men själv bor jag i Ystad numera och trivs verkligen i Skåne. Nu finnes en bild av ett shoppingfynd på min blogg. Jag ser att din header dessutom har blivit vårfin!

2011-04-15 @ 21:55:59
URL: http://espot.blogg.se/
Postat av: steph

god sabbat haha

2011-04-15 @ 22:56:50
URL: http://stephiesmode.se
Postat av: Bosse

Låter frestande gott! Min gatukarriär i Malmö var: Hårdsväg, Disponentgatan och slutligen Östra Förstadsgatan! Sex år i Rosengård skaffade mig många erfarenheter tyvärr mest negativa. Var med om tre stora mordbränder i husen jag bodde i. Disponentgat låg ju inte långt ifrån Synagogan och det dagis som fanns en bit därifrån. Ibland smällde det bomber där och mycket hot fanns så ibland när man kom där så var det avspärrat av polisen. Mycket trist och det lär ju inte vara bättre idag skulle jag tro!

De historielösa inom vänstern samt Palestinier odlar ju ett hat som är mycket otrevligt. Reepalu är ju också ett fyrkantigt kommunalråd som inte gör saken bättre.

Trist är också att läsa om utvecklingen i Ungern, där de förresten har en synagoga i Budapest som är väl värd ett besök!

2011-04-17 @ 17:16:12
URL: http://hogrelius.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0