Det vackraste

Jag kan inte låta bli att publicera nedanstående "tal" av min dotter. Hon höll detta i skolan om sin hjälte, i våras. Bered er på att ta fram Kleenex, det går jag göra varje gång jag läser det.  Det är det vackraste jag någonsin fått - absolut. 

Min hjälte är min mamma. Utan mamma hade jag inte varit den jag är idag.


Det går inte att i ett tal tacka för att du gett mig ett liv fullt av glädje och trygghet.


Jag har den senaste tiden ofta tänkt på allt du gett mig och vem jag blivit, tack vare dig. 
Folk brukar fråga mig hur min uppväxt var.  kärleksfull svarar jag då.


När jag var liten var det du och jag.
du lärde mig att tro på  mig själv, genom att visa mig att du trodde på mig, att du såg mig som något stort och värdefullt.


du gjorde så jag fick självförtroende. du sa alltid till mig att följa mina drömmar, 
och jag har aldrig, aldrig tvivlat på mina drömmar sedan dess.


du är min bästa kompis. min hjälte.


när något stort i mitt liv just hänt, då är det inte en tjejkompis jag ringer. jag ringer dig. 
du är en av dom få jag litar på till hundra procent. 


När jag varit arg och besviken har du funnits där för mig.
När jag varit ledsen och förtvivlad har du funnits där för mig.
När jag varit glad och stolt har du funnits där för mig.
Du har alltid funnits där för mig.


jag antar att för många betyder ens mamma oerhört mycket. och jag hoppas att de 
flesta fått uppleva det jag fått göra med min mamma. 
Att ha sin mamma som förebild betyder oerhört mycket.


För två år sedan bestämde jag mig för att bli journalist. Detta kom inte som en chock, eftersom just mamma är journalist. Jag tar efter min förebild helt enkelt.


Självklart har vi haft våra upps and downs, vilka har inte haft det med sina föräldrar. Men vi har alltid hittat tillbaka till varandra. Och på senaste tiden har jag förstått att man måste ta vara på sina föräldrar. Man kan inte göra revolt och ställa till det. Det är våra föräldrar som gett sitt liv åt oss. Och gjort att vi är dom vi är idag.

 


För två år sedan skulle jag aldrig stått här uppe och hållit mitt tal om mamma. Då skulle jag ha skämts och trott att alla kommer tycka att jag är en mammagris eller något. Men varför inte, mamma är ju min hjälte, inget jag ska skämmas över.


Om jag ska beskriva mamma så skulle jag säga att hon är en person som aldrig ger upp. Vare sig vilka motgångar hon har, så ger hon aldrig upp. För hon är stark och tror på sig själv, och alla andra i sin omgivning.


Jag kommer ihåg när mamma fyllde 50 år. Då skulle jag hålla ett tal till henne på hennes fest. Ganska likt detta talet var det. 
När jag skulle hålla det minns jag hur nervös jag var. Med cirka hundra personer i publiken gick jag upp med darriga ben på scenen. Jag hade skrivit ett manus, och började sakta läsa det jag skrivit. Efter några meningar slutade jag läsa från pappret och höll talet direkt ifrån hjärtat.


Jag ville ju bara få fram en enda sak. Att mamma är bäst.

 


Kommentarer
Postat av: Lotta

Fantastiskt....och jag tror/vet att varenda ord hon skriver stämmer../Lotta

2011-08-11 @ 15:12:12
URL: http://www.azzi.se
Postat av: Mari

Vilken underbar och omtänksam dotter du har.



Kram

2011-08-11 @ 15:16:54
URL: http://Www.marisdag.blogspot.com
Postat av: emilia

Förstår att hon gör en mamma stolt!

2011-08-11 @ 18:12:04
URL: http://espot.blogg.se/
Postat av: En modells liv

Hej vilken snygg sida du har! Fick en intressant läsning under kvällen :)



Du som har en bra blogg så tänkte jag fråga dig om du kunde vara snäll och rösta på mig i miss world.



Länken:

http://deltavling.missworldsweden.org/bidrag/929bad95-721b-4c19-a7f1-0459b516d65d



Du är jätte snäll som gör det! Puss<3

2011-08-11 @ 20:21:41
URL: http://missworldswedenstella.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0