lax i folie

Ser på film - Julia & Julie - och den ger inspiration till god matlagning. Dessutom var det dags att äta - jag äter ju numera sex-sju gånger per dag. Låter det mycket - jomen visst - men det är ganska små portioner och är en del mellanmål också.

Stoppade filmen och gick ut i mitt lilla goa kök för att se vad som fanns hemma. Öppnade kylen och där var det nästan så tomt att man kan säga - ho ho! Men en röd lök, färsk bladspenat och några potatisar fanns det. Och i frysen visste jag att det låg några laxportionsbitar.

Vad gör man med det, tänkte hon som inte är någon "Tina" på att laga mat. Inte ens någon Nigella?!?!?! Improviserade istället: Tog fram en ugnsfast form, lade i en stor bit foliepapper som jag "smörade" med majsolja/smör. Gjorde ett snitt i varje laxbit. Fyllde dem med hackad spenat och rödlök. Lite vitvinsvinäger över det hela och sedan stängde jag till foliepappret. In i ugnen på 200 grader i cirka 45 minuter.

Kokte fyra små potatisar. När de var färdigkokta så mosade jag samman dem med lite olivolja, salt och vitlökspulver. Och så stekte jag dem i lite lite lite majsolja. Till en stor "plätt"! 

Hittade en öppen créme fraicheburk, där det fanns ungefär en halv deciliter kvar. Kryddade med salladskrydda och några diverse kryddor som jag har hemma. Allt på burk.

Vips så hade 45 minuter gått och det var dags att servera. Jag lovar er doften från ugnen var helt underbar. Maten lades som vanligt upp på vacker Villeroy und Boch porslin, en halvstor assiette. Dottern åt och njöt och det gjorde jag  med. Inte speciellt avancerat, lättlagat, "man-tager-vad-man-haver"-mat och otroligt gott. Bon Apétit!

Kommentarer
Postat av: Erika

Låter faktiskt mycket gott. Ska pröva

2011-02-19 @ 21:28:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0