republikan

Ja du läser rätt! Det står republikan. Och om du nu tror att det ska bli ett politiskt inlägg, så har du helt fel. Politik sysslar jag med varje dag i mitt arbete som bland annat försvarsskribent och debattör. Så det tänker jag inte alls diskutera här. Men inatt spekulerade jag fram och tillbaka om det där med kungar och drottningar och prinsessor och sådant.

Min pappa må vända sig i graven, den stora danska rojalisten som han var. Jo han älskade även det svenska kungahuset på den tiden det begav sig. Gustav den VI Adolf var hans favokung. Honom hade han träffat och pratat med en gång. Om det ska jag berätta vid ett annat tillfälle. Men pappa, du är ju inte med nuförtiden.

När jag flyttade till Stockholm den 11 april 1980 så räknade jag ner dagarna till kungens födelsedag - den 30 april - stod jag och hurrade för vår kung. Jag och 30 japaner. Fler var vi inte då för dryga 30 år sedan. På Borggården. Kallt, blåsigt och regning. Men vad gjorde det - rojalist som jag var. Jo du läste rätt. VAR!

Inatt grubblades det ordentligt. Nä, jag säger upp min romantiska snälla inställning till det svenska kungahuset. Det känns helt förlegat med att födas till någonting och sedan på något sätt vara förmer än andra. Och ändå inte vara det. Klarar man inte den rollen, ja då är det ingenting för fruken Daisy. Och inte kan man välja bort dem heller. Nä det passar inte i ett demokratiskt styre.

Givetvis kom tankarna på - men när blir det då flärd och tjusigheter att titta på och beundra. Men herrejesses, ska det vara för att det förgyller tillvaron, då är det inte mycket bevänt med det hele. Eller hur!
Nä just det!

Så nu har jag blivit republikan. I tankarna. Men jag håller fortfarande på min namne och stora idol, Dronning Margerethe. Hon kan hon!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0