båtfolk och campare

Jag följer båtfolket från verandan. Från det de vaknar tidiga morgnar till sena natten. Och då slår det mig att det egentligen inte är någon som helst skillnad mellan båtfolket och camparna. Nu får nog väldigt många seglare "dåndimpen", för de tycker nog att de är lite förmer än camparna. Men nu ska jag lägga fram min ytterst akademiska analys.

Tidiga morgnar stiger båtfolket upp och tar sin necessär under armen och handduken över nacken och promenerar snällt till hamnkontorets allmänna fasciliteter - såsom badrum och toalett. Där köar de eller om de har tur så är de först, men då får de allt stiga upp klockan sex noll noll. De ligger där tätt tätt bredvid varandra med sina båtar, antingen en segelbåt typ Pettersson-Andersson-Gillberg QF14, som heter Christina, Bel Air eller något så ovanligt som Angelica!!!! Eller en motorbåt typ XH Nimkrut 12 med namnet Cara Mia?!? Tätt så tätt. Ibland så tätt att de får gå över grannens båt för att nå bryggan. På kvällen ser man och HÖR hur de sitter på sina båtar, dricker vin och umgås. Tätt så tätt, och så nära båtarna bredvid. Men visst är det tjusigt med båt och lite "fint"!

Båtfolket gillar INTE camparna, som åker runt med sin husvagn och tar in på campingsplatser! De - båtfolket alltså - kan inte förstå hur campingfolket kan trängas så till den milda grad och placera sin husvagn så nära en annan husvagn. Och de fryner på alla näsor när de tänker på hur husvagnsinnehavaren ställer ut sina solstolar utanför och undrar hur de kan sitta där och äta och dricka enbart någon meter från grannen. Eller dela toalett med andra. Fy så förfärligt!

Skillnad nä inte det minsta. Same, same but different name!


Kommentarer
Postat av: Bosse

Helt rätt av dig. Men idag är det nästan samma slag av "plastfolk" som far omkring antingen på land eller på sjön.Jämlikhet kanske? Mitt värsta jobb var f.ö. i Visby på en fabrik som hette Shipman (fd Albin Marin) Jag var med och tillverkade segelbåtar i plast. Hoplaminering av båthalvorna bla. Styrengas så man blev snurrig i kupan.Mina arbetskamrater hade leverskador vid kontroll. Jag slipade också i plasten och det blev som glasull på kroppen. Det kliade jämt. gick ej att tvätta bort.Fick motvilja mot plastbåtar efter detta.

2011-06-27 @ 23:20:36
URL: http://hogrelius.blogspot.com
Postat av: Per

Helt underbart, Daisy! Jag har haft segelbåt i 15 år och jag måste erkänna att jag har tänkt precis så.....

2011-06-28 @ 20:09:30
Postat av: Tony

Helt rätt med ett undantag. Vill jag kan jag lägga till vid en underbar skärgårdsklippa med egen sol och strand. Ett eget fiske med min lilla jolle. Allemansrätten som medför oerhörd frihet. Farvattnen jag kan tilryggalägga i smala sund som är oerhört vackert. Varje liten ingång är för mig en väg. Jag kan bada överallt närhelst jag vill. Det är skillnad på camping och camping.

Jag har gjort båda och båtlivet äger.

Tony

2011-08-20 @ 10:23:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0