nationaldräkt

idag är det Sveriges nationaldag! Och jag som älskar fest gillar att vi äntligen har börjat fira det härhemma. Annat var det förr då det hette Svenska Flaggans Dag. Då var jag ensam om att ha blå-gula rosetter i håret och svenska flaggan på min cykel! <
Firar dagen i min födelsestad Malmö. Här för att arbete några dagar. Har avbrutit min semester, men det gör jag så gärna. Stod där på Stortorget och kollade in alla glada malmöbor. Men döm om min förvåning när jag noterade att man inte klär sig fint, eller klär upp sig på Nationaldagen. VARFÖR kan man ju undra?. Klär man ner sig eller är det så att vi svenskar inte vet hur man klär sig inne i stan. Herrar i någonslags förlängda shorts, gärna med snören som hänger ner tar upp mest plats. Sedan kommer alla kvinnor i vita tights och på det någon slags klänning eller längre top. Alltså kära nån. Så nu har jag gnällt om det.

Jag föddes i Malmö för 54 år sedan. Idag var det första gången jag besökte residenset. Blev medbjuden på lunch och det var mina goa sjövärnare som såg till att chefredaktören fick komma med. Så vackert det var därinne. Och jag tänkte, nu skulle min mamma och pappa se mig. Med de stiliga uniformerade sjövärnarna dinera i det vackra huset på Stortorget. Så stolta de hade varit. Eller rättare sagt, det är de. För de har nog sett hur deras dotter vimlat omkring bland shorts och tights.


Kommentarer
Postat av: Marina Berglund

"Sedan kommer alla kvinnor i vita tights och på det någon slags klänning eller längre top. Alltså kära nån. Så nu har jag gnällt om det."



Hej! Har flera vänner som äger vita tights och som de använder till klännung- jag tycker att de ser fina ut....vad är det som får dig att säga kära nån;-)

Mvh Marina



Ps. Har nyss gjort en GBP och längtar tills jag kan/vågar ha på mig tights... Hittade din sida nu när jag googlade om ämnet..



2011-06-10 @ 11:00:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0