konditori vad är det?

heter det Coffeeshop hit eller Barista dit! Eller Café Pretto eller Ristretto Forni! Det som förr hette konditorier. Och se det vet väl knappast ungdomar under 30 vad det är. Vi ungdomar över 30 vi kommer ihåg vi. Jag befinner mig som sagt i Malmö, min födelsestad. Och där fanns Brauns på Gustaf Adolfs Torg och Hollandia på Södra Förstadsgatan. Det var KONDITORIER det. Och döm om min förvåning när jag idag såg att Hollandia finns kvar. Vilken nostalgi!

I Helsingborg finns fortfarande Fahlmans kvar, men i Göteborg är Bräitagams ett minne blott. Där ligger en förfallen grönrutig pub av något slag. Trist minsann.

Och så är det ju det här med kaffet. Café Latte, machiato, espresso, mocca! En vanlig kopp kaffe är allt svårt att få. Säger jag som älskar Latte!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0