köbenhavnerluft

Jag ÄLSKAR Köbenhavn. Det har jag alltid gjort och kommer alltid att göra. Där finns något som är svårt att verbalisera - men jag ska försöka. Där finns det där som danskar kallar för "hygge" - gemyt på svenska. Det är en dansk hygge som inte finns någonannanstans. 

Erkännas ska att det inte är som förr - men jag finner den ändå överallt. Jag ska ge några exempel. En servitör som med glimten i ögat säger, "så vad önsker denne dejlige dame?"! Eller boardingkortskollaren på Kastrup; - du ser ud till att haft nogle dejlige dage!  Det skulle aldrig hända i Sverige. 

Ett av de härligaste och finaste uttryck som man ofta hör i Danmark är: Kom godt hjem!" Det får mig att minnas miina barndomsbesök hos mina farföräldrar på Worsoevej i Köbenhavn. Kom godt hjem.

Här visar jag några bilder - är det konstigt att jag älskar Dronningens By?








Kommentarer
Postat av: emilia

Vda härligt Daisy! jag ska planerain en dag i Köpenhamn, helt klart.



Sköt om dig och trevlig veckostart!

2011-09-19 @ 10:27:38
URL: http://espot.blogg.se/
Postat av: Karin

Ser härligt ut:)

2011-09-19 @ 14:24:45
URL: http://karinolofsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0