relationer

Här byggs det nätverk, som det så fint heter nuförtiden. Alltså det är ett annat ord för kontakter. Men nätverksbyggande låter "finare". Det byts visitkort friskt och möten avhålls och bokas. Förra året stötte jag på en informationschef och vi skulle byta visitkort. När han får mitt säger han: Oj har du rakat av skägget sedan visitkortet gjordes? Jag höll på att slå till honom innan det gick upp för mig vad han menade. Jag hade gett honom någon annans visitkort????? Ett med bild på!!! Så kan det gå när man bygger nätverk....

Har precis lyssnat på ett föredrag av SVT-journalisten Erika Bjerström som berättade om det nya framgångsrika Afrika. Det Afrika som sällan får synas i media. Där ekonomin blomstrar och välståndet sakta men säkert ökar. I Tanzania har man lyckats med att ge alla invånare en sjukförsäkring, det som inte ens USA har lyckats med. I Rwuanda växer ekonomin och människor har fått en framtidstro. Alla skolbarn får på sin första skoldag en laptop. Sju av världens 10 växande stater ligger idag söder om Sahara. Det sänder signaler till oss härhemma. Och till oss som många gånger haft förutfattade meningar om Afrika. Att ekonomierna växer beror inte på biståndet - utan på demokratiskapande, kontakter och driftighet.
Där ar vi det igen. Relationer mellan människor. Tack tack till Erika Bjerström för konferensens mest positiva föredrag.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0