nostalgia

Så var det då dags för "årets" nostalgitripp. I Malmö alltså. Jag tog mig till Erikslust - dit brukade jag och min mamma promenera från Erikstorsgatan för att handla mat. Inte så ofta dock och därför var det en utflykt varje gång. Märkligt det där - det låg ju inte SÅ LÅNGT bort?!?!?! Det var sig likt. Sedan blev det en busstur till ställen som jag i ärlighetens namn knappt besökte när jag bodde där. Men jättekul ändå. Stadion - dit kom jag för några år sedan med mina barn för att se en match mellan MFF och ett israeliskt lag. Jag kommer in på Stadion och skriker i vanlig daisyton : - Var är Janne Möller? För er som inte vet vem Janne Möller är - läs inte vidare. Han var en STOR målvakt i MFF på 70-80 talet och hade VÄRLDENS snyggaste ben. Behöver jag skriva här hur pinsamt mina barn tyckte det var?

Idag är det Mors dag och jag ville hälsa på mina föräldrar på Judika Begravningsplatsen. Lite tveksam var jag, då tongången mot Malmös judar inte är den bästa - för att uttrycka det väldigt diplomatiskt. Och jag var faktiskt rädd att gå dit ensam. Och det är inte klokt. Men efter lite resonemang med mig själv beslöt jag mig för att trotsa rädslan och gå dit. DE ska inte få vinna - de som inte vill ha judar på Malmös gator. De som skriker okvädningsord som "jävla jude" och som chikanerar ungdomar som går med davidstjärnan på sig. Alltså promenerade jag till Föreningsgatan och gick in. 

Där inne är det som om världen stått stilla. En oas. Tyst, vackert och vilsamt. De flesta gravstenar är gamla och lite ärgade. Man hör löven susa och på något sett är trafikmullret från gatan knappt hörbart. 

Jag hälsade på min morfar Elias och mormor Sara. Och så min mamma och pappa förståss. Lade några fina stenar på gravstenarna och pratade lite med dem. Fast egentligen behöver jag inte prata med dem där, för det gör jag ändå. 

På vägen tillbaka till hotellet tog jag en sväng om Kungsgatan där min gamla skola Bladins huserade. Numera ligger skolan på annan plats och huset har idag hyresgäster som IOGT och ett kafé. Och det kan jag tycka är väldigt lustigt - IOGT. Om väggarna kunde berätta! 

Nu sitter jag med fönstret på vid gavel och tycker att min dag varit alldeles perfekt. Grattis alla Mammor!
DSC_0517.jpg








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0