nationella fenomen.

Trots att min danske far dog för 37 år sedan, att jag enbart var  dansk medborgare i tre veckor samt att det är över 30 år sedan jag bodde i Danmark så kommer jag att hålla på danska i kvällens fotbollsmatch.

Det är ett fenomen som kan spekuleras i. Jag är en stolt svenska, som gillar mitt land och dess vackra natur. Visst kan jag både risa och rosa men gör man inte det med saker och ting som man älskar. Men när det är dags för landskamper då är det Danmark som gäller. 

Jag måste erkänna att numera så har jag ingen aning om vem som spelar i det danska laget. Annat var det förr när bröderna Laudrup och Schmeikel ställde till det på arenan. Brian Laudrup hade för övrigt världens snyggaste ben (nästan i paritet med Janne Möllers?!?!). Det kan vara en Nielsen, en Bank-Jörgensen eller en Stomacovic, som kommer in i de röd-vita matchkläderna, det spelar absolut ingen roll. Men jag kommer skrika rösten hes för dem ikväll.

Se hela bilden





Kommentarer
Postat av: cissi

fin blogg!

2009-10-10 @ 18:49:40
URL: http://lillacissis.blogg.se/
Postat av: maria widermark

Nej, detta med nationalitet är intressant. När jag bott ett tag i England frågade man mig om jag drömde på engelska. Ibland var jag på ekumeniska gudstjänster och då förväntades det av oss att vi var och en skulle bidra med en spontan bön, ur hjärtat. Jag var lite små irriterad på det där. Hur skulle jag som svensk kunna be spontant på engelska? Men vad har hänt med min lilla person efter blott ett år i England och ett på Irland, jo engelskan har blivit ett bönespråk på nåt sätt. Ibland pratar jag för mig själv på engelska. Vem är jag?

2009-11-16 @ 00:14:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0