ljus i mitt hus

den här årstiden är som bäddat för många ljus. Det tycker nog de flesta av oss. I mitt föräldrarhem dock var det lite si så där med ljusen. Hos oss handlade det mest om att tända Shabbatljusen på fredagskvällarna, och de skulle helst brinna ut. Och så Channukaljuset såklart. Men mer tända ljus var det inte. Pappa han gick mest omkring som en osalig ande och var orolig och ville släcka ljusen så fort vi lämnade rummet. Men jag kan komma ihåg mamma när hon sa: Nä nu får du skärpa dig. Ljusen ska vara tända, så är det. Jag har koll!

Det där satt i mig i många år. Jag kände olust att ha ljus tända och rätt orolig, nästan så att jag inte kunde njuta av dem. Men tack och lov har det släppt. Nu har jag många ljus tända och massor med värmeljus. Men inte i rum där jag inte är. Så det blir i mitt kombinerade - ja ni vet vid det här laget - det mångfascetterade rummet. Det är både mysigt/hyggligt och varmt. Och jag har verkligen lärt mig uppskatta det. Och jag ser till att ha koll för det är viktigt.

Ha nu en skön lördagskväll alla mina läsare<3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0