morgenmad.

Morgenmad det är frukost på danska. Och frukost på danska är lunch. Förstår ni. Bra! Jag älskar frukost alltså morgenmad. Gott kaffe med mjölk och socker, färska frallor, eller rundstykker, dejligt wienerbröd, smör gärna det danska Lurpak eller svenska Bregott. Någon god ost och så lite marmelad på det. En god äggstanning säger jag inte heller nej till eller ett gott blödkogt ägg. Mums. Och så en tidning - Svenska Dagbladet hemma och Berlingske Tidende i Köbenhavn.  Så är morgonen räddad.

Om det nu inte varit så att jag inte KAN äta frukost. Alltså morgenmad. Det går helt enkelt inte. Inte sedan 10 år tillbaka. Då jag gjorde en magsäcksoperation (gastric banding). Slut på frukostätandet. Men KAFFET och tidningen går bra. Jättebra. Och tur är väl det.

Så alla de där morgnarna när man är ledig eller när man är ute på resa och kan äta hotellfrukost de existerar inte för mig. Åtminstonde inte i samma tappning som för er andra. Hur kul är det att sitta med 100 andra hotellgäster och dricka kaffe och höra porslinet slamra och dofta det rostade brödet. Nä då blir det en kopp kaffe på rummet istället. Och det är inte så tossigt det heller.

Eftersom jag tillhör de 25 procenten svenskar som har svårt att somna och sova på nätterna så kan jag ligga där i min säng och drömma om en god kopp kaffe. I flera timmar. Och att Svenskan ska trilla in genom brevlådan. Det saftar sig i munnen på mig och jag blir alldeles lyrisk. Vid femtiden brukar tidningsbudet springa upp för trappan och jag står redan på plats vid inkastet för att ta tidningen i handen. Så blir det kaffe med mjölk och socker med Svenskan till det. Och det käraste vänner är livskvalitet. Lika bra som den läckraste frukost/morgenmad som helst.


Kommentarer
Postat av: markvärdinnan

Du till de fem procent av svenskarna som är roliga.

Du tillhör de två procent som är afdliga.

2010-05-15 @ 11:12:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0