mitt andra nya liv

undrar ni över den något märkliga rubriken? Men det stämmer ganska bra. Och jag ska ta och berätta varför.
Sedan urminnestider har jag varit mullig, lite rund om höfter och sådant ni vet. För 11 år sedan stod vågen på 110 kilon och jag är inte längre än en meter och 61 centimeter. Så då kanske ni får en bild om hur jag såg ut.
Jag som alltid älskat läckra kläder hade svårt att få tag på sådana och tvingades gå in i "tantaffärer". Och jag hade prövat alla slags bantningar. Gått ner 10 kilon för att senare gå upp 12. Och så vidare. Jag var infernaliskt trött på att stånka i trappor och pusta både här och där!

Då bestämde jag mig över en dag att privat göra en magsäcksoperation. I januari 2000 började jag mitt första nya liv, operationen ( en gastric banding) blev ett instrument/ett verktyg för att lära mig äta tre rätter om dagen lite åt gången och sitta länge vid bordet. Tugga femtio gånger för varje tugga och dricka mellan måltiderna. Efter någon månad började jag träna och med det kom euforin. Ett år senare hade jag gått ner 48 kilo. Jo du läser rätt. En helt ny människa.
Det var en enorm känsla. Rent psykiskt hängde jag inte riktigt med. Jag fattade inte var jag skulle lägga all min ätande tid någonstans.

Det fanns mycket under tidens gång som blev konstigt och jag förstod inte varför jag blev deprimerad. Jag som alltid varit glad. Glad och mullig. Nu var jag smal och deppig. Vilket var bäst!?!?!

Nåväl åren gick och jag fick kontakt med en underbar psykoterapeut. Hos henne gick jag privat i ett och ett halvt år. Väl investerade pengar. Några år senare fick jag reda på att när man genomgått en magsäcksoperation måste man kompensera med vitaminer och mineraler. Bland annat folsyra och B12. Annars blir man deprimerad. Oj, det hade ju varit bra om läkaren upplyst mig om det. Numera äter jag B12 dagligen och mår bättre.

NU tio år senare kan jag konstatera att operationen var bra i början, men efter tre-fyra år började jag kunna äta som "vanligt" igen. Och eftersom jag inte är opererad i hjärnan så tog jag självklart tillfällena i akt och åt.
30 kilon lade jag på mig. I våras kom så ett flertal komplikationer - tio år senare alltså.... om dem kan jag berätta en annan gång.

Och nu är jag där då mitt andra nya liv ska börja. På torsdag ska jag checka in på Danderyds Sjukhus och få gjort en "gastric bypass"-operation (googla på detta om du vill veta mer)! En ny livsstilsförändring väntar, ett verktyg för att lära mig äta rätt. Denna gång, sju mål om dagen. Frukost, lunch och middag samt fyra mellanmål. Men väldigt små intag vid varje måltid. Det är nu eller aldrig.

Jag är ENORMT taggad. Under hela min resa mot min operation har TV4 Kalla fakta följt mig. Bara det är en resa i sig. Någon gång - en söndag - kommer programmet att sändas. Tid lovar jag att återkomma till.


Kommentarer
Postat av: steph

fin mami :)

2010-10-25 @ 22:13:31
URL: http://stephiesmode.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0