dronning daisy

Jag är namne med en dronning. Jo det är sant. Det har jag till och med skrivit om förr i denna blogg. Min pappa som var en STOR dansk rojalist hade långt innan jag överhuvudtaget var påtänkt, bestämt att om han fick en dotter skulle hon få namnet Daisy. Därför att kong Frederik och dronning Ingrids äldsta dotter kallades för just "Daisy" hemma. Margerethe och Daisy är samma namn och betyder tusensköna. Så fick jag mitt namn den 5 januari 1957.

I min danska innersta själ så är jag en STOR beundrarinna av dronning Margerethe. Och jag är en STOLT dansk rojalist. Dronningen är intelligent, snabb, smart, påläst och rapp. Inte rädd för att synas varken med en cigarett eller ett glas whisky i handen. Jantelagen existerar inte i hennes värld. Hon är så signifikativ med Danmark och danskheten. Även om det hänt en hel del sedan jag själv bodde där 1978. Hon har glimten i ögat och vågar säga ifrån. Att hon dessutom är konstnär gör ju inte saken sämre.

Så nu vet ni det! 




Kommentarer
Postat av: Per

Jasså Margaretha och Daisy är samma visste jag inte.

2011-08-15 @ 19:35:40
Postat av: emilia

Själv är jag döpt efter en brasiliansk sångerska vid namn Amalia Rodrigez. Tur att mamma trodde att hon hette Emilia..

2011-08-15 @ 22:43:06
URL: http://espot.blogg.se/
Postat av: Merete

Herlig innlegg, Daisy :-)

2011-08-16 @ 22:08:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0