vi är alla överlevare

En mycket god vän till familjen sa för många år sedan: - Daisy, vi är alla överlevare. 
 
Idag kommer jag inte riktigt ihåg i vilket sammanhang han sa dessa kloka ord. Men jag vet att vi pratade om Förintelsen och om hur vi drabbats på olika vis. Jag tyckte att min egen judiska familj kommit lindrigt undan och att jag inte ens kunde kalla mig för "second generation".Second generation är de som är barn till överlevare av Förintelsen. Då sa han: - Daisy vi är alla överlevare.
 
I dagarna har vi högtidlighållit Förintelsedagen. Den 27 januari 1945 öppnades portarna till Auschwitz och världen fick en chock. Idag vet vi vad som hände där och i många andra koncentrationsläger. Tyskarna utrotade systematiskt judar, romer, handikappade, homosexuella och oliktänktande. Bara av det skälet att de var judar, romar, handikappade, homosexuella och oliktänkande.
 
Aldrig mer säger vi - ALDRIG MER. Men det kan hända igen. Jag som är en väldigt optimistisk person är väldigt pessimistisk när det gäller detta. Drygt 20 år efter Andra Världskrigets slut förföljdes judarna i Polen och tvingades fly. De blev trakasserade och utstötta från universitet, sina arbeten, i skolor. 20 år efter Auschwitz befrielse. Aldrig mer sa vi ju!
 
Romer lever fortfarande som om de vore spetälska i många europeiska länder. Rumänien själva behandlar dem som åttonde klassens medborgare. I Norge vill man förbjuda tiggeri för att det stör gatubilden!!!!! I Sverige finns det att parti som säger samma sak. 70 år efter Auschwitz befrielse. ALDRIG MER!
 
I en ort i Mellansverige förföljs ett homosexuellt gift par. De får sin bil besprutad och sten kastas mot deras husfönster. 70 år efter Auschwitz befrielse. Aldrig mer!
 
I Malmö vågar inte judar bära sin davidstjärna eller gå med kippa. När de kommer ut från synagogan på lördagsförmiddagen skriker ungdomar från sina bilar: Judejävlar! ALDRIG MER!
 
Vi är alla överlevare

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0