Rör inte våra kors & davidstjärnor


Den debatt som hägrat angående ”mittkors” som startades på Facebook för några veckor sedan, har fullkomligt spårat ut. När företrädare för kyrkan och andra kulturpersonligheter går ut och säger att korset kan vara stötande och provocerande, då är något gravt fel.

Korset är en symbol som är vacker och fin – självklart ska kristna gå med sitt kors. Lika mycket som jag som judinna går med min Davidstjärna. Den går jag med för att visa att jag är just judinna, för att jag är stolt för det, men också för att den har så mycket symbolvärde. Precis som korset. Jag kan inte se i var det skulle vara provocerande och stötande?

Det är väl upp till var och en om man vill visa sin tro? Sedan när har det blivit stötande? När hände det att vi i Sverige ska vara rädda för att provocera andra religioner genom att gå omkring med ett kors? Jag har full förståelse för att man provocerar genom att visa symboler som chikanerar religioner och människor – exempelvis nazistiska, fascistiska eller invandrarfientliga pins eller badges. Det är till och med till viss del förbjudet. Men det är en helt annan sak – än att gå omkring med sitt kors eller sin davidstjärna.

Vi lever i ett demokratiskt land. Den dagen vi inte ska kunna gå omkring med kors, davidstjärna eller andra religiösa symboler är det illa. Riktigt riktigt illa för Sverige.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0