Nyhetsmorgon & krönika om antisemitism

Om man inte kan somna så kan jag rekommendera er att exempelvis städa köket. Som jag gjort. Där såg det ut som om en eller kanske till och med 100 bomber briserat. Orsak ryggskott inklusive lathet. Men nu så är det jättefint, till och med golvet är tvättat. STORT för att vara hemma hos mig.

Antisemitismen har eskalerat i Sverige. Den har alltid funnits, mer eller mindre, men de senaste 10-15 åren har den visat sig med sitt fula tryne än mer. Förra helgen var full av incidenter och nu verkar det som om hela mediesverige och politiker har fått upp ögonen. Vi judar har ju vetat om hur det står till och om det har jag skrivit spaltmeter i flera tidningar. Men då har det inte tagits så seriöst.

För snart tre år sedan satt jag i Nyhetsmorgon och pratade om hur det är att vara jude i Sverige. Speciellt Malmö. Då sa jag att alla kommer glömma, men det gör inte vi. I tisdags var det så dags igen. Att sitta i Nyhetsmorgon alltså. Samma programledare som förra gången, men en annan ung man vid min sida, Daniel. Vi var båda nöjda med vår insats, om man nu kan vara nöjd med att prata om antisemitism, men dessvärre så blev det väldigt kort tid. Men bättre det än inget.

Min gästkrönika i Sydsvenskan/Helsingborgs Dagblad som ska handla om försvar, blev istället en personlig krönika om den eskalerande antisemitismen. Med utgångspunkt att jag är född och uppvuxen i Malmö. Jag känner en sådan frustration över att det har ändrats så i mitt fina land.

Något som sägs rent ut nu - men som vi judar vetat om - är att man pratar öppet om att det till största grad är personer med rötter i del länder i Mellanöstern som begår dessa hemska brott. Det finns hot från vänster- och högerextremister också, men som sagt det mesta och allvarligaste är utförda av människor från Mellanöstern.

Jag känner att jag skulle kunna ägna mycket av min tid med denna fråga. Förra året föreläste jag om "hur det är att vara jude i Sverige" för en 9a på en skola i Nacka. Det är oerhört viktigt.

Vill ni se klippet från Nyhetsmorgon gå in på TV4/Nyhetsmorgon från den 12 december. Vi var med från kl 7.12
Och här är länken till min krönika:
https://www.sydsvenskan.se/2017-12-14/daisy-balkin-rung-det-kravs-hardare-tag-mot-valdsverkarna


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0