Det spontana är det bästa

Jag är på roundtrip light. Och med det menar jag en resa söderöver i vårt vackra land. Inte nog med att det är en roundtrip den är spontan också. Satt mitt i sängen i söndagskväll och tänkte: nä jag vill åka någonstans. Men utomlands ville jag inte. Kom ihåg någonstans i bakhuvudet om det Blå Tåget. Så då bokade jag det från Stockholm till Göteborg.

Vilken ljuvlig upplevelse. Nationaldag, solen stod högt på himlen och tåget tuffade ner mot bästkusten. 4,5 timmar i den blå salongen. Skrev reportage på 8000 tecken med Södermanland som utsikt. Makade mig till matsalen när magen började kurra. Med vackra vita linnedukar och vackra bestick. Och för att inte säga maten, som lagas där. Inte plastförpackat, släng dig i väggen SJ. Helt fantastiskt.
Efter 4,5 helt underbara timmar kom jag in till Göteborg och gick den lååååånga vägen på fem minuter till hotel Pigalle. Och lika bortskämd blev jag där.

Tänkte att jag aldrig varit i Falkenberg så då åker jag dit. Och det gjorde jag. Vilken fin stad. Dock öppnade sig himlen ordentligt och i vanlig ordning hade jag bara ballerinas med. Korkad som jag är.
Men "simmade" in i mina orangea Tory Burch i en skoaffär och kom ut med ett par gummistövlar på fötterna. Nöden har ingen lag.

Just i detta nu är jag i Helsingborg. en av mina favoritstäder. Här hade jag bokat in mig på Hotel Helsing. Fick ett sött litet rum med stor säng och trevligt möblerat. Sugen på kaffe, som jag alltid är, tog jag koppen med ut och precis då KOM SOLEN. Två ur hotelpersonalen följde med ut och torkade av bord och stolar och kom med härliga sittkuddar. Mycket tillmötesgående.
Vi pratade och de frågade vilket rum jag fått. Och så tittade de på varandra. frågade om de fick flytta mitt bagage och jag tänkte, jo men visst. jesses vilken överraskning när jag kom tillbaka till hotellet. Hörnrummet med utsikt över Stortorget, Sundet och Kärnan. Underbart rum vackert inrett med precis de där extra små detaljerna som kan göra en hotelloman överlycklig i kropp och själ. Så enormt fint och servicemedvetet gjort. Nu kommer jag ju tillbaka hit.
 

Imorgon går resan vidare mot.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0