Nationell säkerhetsstrategi - torrt javisst men nödvändigt

Jo ni som följt min blogg vet att något av det sexigaste jag vet är försvar- och säkerhetspolitik. Ni som känner mig vet också att jag har en speciell sorts humor och ett väldigt speciellt vis att skriva på. Mina artiklar, reportage och bloggar ska alla som läser förstå och inte enbart en liten försvarsinitierad klick. Så nu har jag sagt det.

Idag var jag på ett seminarium som handlade om Sveriges Nationella säkerhetsstrategi. Det många länder haft förr har nu Sverige äntligen satt på pränt. Med det sagt vill jag inte på något sätt politisera eller argumentera för eller mot. Det är för viktigt för det. Däremot måste jag berätta att i slutpanelen satt en miljöpartist som inte nog med att hon sa fel om försvarsfrågor och om försvarsberedningen, hade mage att poängtera Miljöpartiets engagemang för fredsfrågor och att Sverige nu tagit stor roll i världens om detta så viktiga ämne. Oh herregud - tänker jag - vilken fred har Miljöpartiet skapat? Freden vid Brömsebo eller?

När jag nu varit lite kaxig vill jag återgå till den nationella säkerheten. Terrorforskaren Magnus Ranstorp på Försvarshögskolan har många många gånger efterlyst ett kraftigare tag mot våldsbejakande extremism. Den som frodas lokalt i förorterna. Att ta den på allvar. Ranstorp ser vi ofta i media, allmänheten lyssnar och tar in. Men lyssnar regeringen på denne kloka expert?  Magnus Ranstorp hävdar å det starkaste att tar man inte dessa problem på allvar och jobbar strategiskt mot extremism kommer vi få det emot oss istället. Nu är det HÖG tid att lyssna på de som kan detta. Att tillsätta en Nationell samordnare mot våldsbejakande extremism som vet mindre om detta än min vänstra lilltå, är så infernaliskt korkat. Gör om och gör rätt!

Glädjande var att lyssna på flottiljamiral och vicerektor på Försvarshögskolan Eva Skoog Haslum. Wow, här har vi en hög företrädare från Försvarsmakten som kan uttrycka sig så man förstår. Och som dessutom flera gånger säger vikten av att hela försvaret - alltså totalförsvaret - agerar. Sådant gillar jag.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0