Totalförsvarets återuppståndet eller?

För ett antal år sedan stängde man ner allt vad totalförsvar hette. Alltså missförstå mig rätt - men det var då alla politiker och några till trodde att det aldrig mera skulle bli krig. Aldrig mer. Kanske någon brand eller så. Eller ett litet krig i östra Europa. Men se det skulle aldrig drabba oss här i fredliga Sverige.

Så kom Rysslands krig mot Georgien 2008 och ALLA blev tagna på sängen. Ja ja inte alla - men en del. Och 2015 slog ryssarna till igen genom att inta Krimhalvön. Och så började politikerna ana oråd och tänkte att det kanske är bäst att vi rustar upp här hemma.

Nu tänkte jag inte gå in på det, men däremot skriva en del om Totalförsvaret, som mer eller mindre lades ner som begrepp. Men nu är det dags igen. Regeringen har gett i uppdrag åt Försvarsmakten och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) att utveckla en planering för totalförsvaret. I en skrivelse på 6 sidor räknar man upp vad de två "myndigheterna" ska göra det knappa 1,5 året de får på sig att sammanställa rapporten. Det gäller vad som ska göras om vi utsätts för någon form av kris. Exempelvis ska man titta över krigsplaceringar. Jag kommer ihåg när jag arbetade på Sveriges Lottakårers Riksförbund i slutet av 1980-talet. Då var jag krigsplacerad. Inget konstigt i det.

Inte en enda gång nämns de frivilliga försvarsorganisationerna (24 stycken) på de 6 sidorna. Kanske menar försvarsministern och regeringen att Försvarsmakten och MSB själva ska ta kontakt med dessa. Kanske räknar man helt enkelt med att det är så naturligt för Försvarsmakten och MSB att de 24 organisationerna självklart kontaktas.

Jag är då inte så säker på det. Som försvarsjournalist som följt dessa myndigheter under så många år, är är jag faktiskt till och med tveksam! Självklart hoppas jag att det blir så. För de frivilliga försvarsorganisationerna om några vet vad som ska göras om krisen inträffar. Det är cirka 200000 personer som är medlemmar i dessa organisationer. Alla är inte aktiva medlemmar men väldigt många. Så om inte de får vara med på ETT STORT HÖRN HÄR, ter det sig mycket märkligt, för att inte säga upprörande.

Nu tänker jag inte gnälla mer om det, utan hoppas på ett gott lukrativt och bra arbete och att de frivilliga försvarsorganisationerna självklart kontaktas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0