Värdlandsavtalet & en dam i nöd

Så kom då den stora dagen då jag skulle få vara med under pressvisning av delar av övningen Aurora. Jag lovar - jag har räknat ner dagarna. Det är längesedan Sverige hade en försvarsövning av denna kaliber. Över 20 år sedan, så det är inte bara en försvarsjournalist som jag som är taggad. Många är vi i Sverige som verkligen välkomnat övningen.

Amerikanska och franska luftvärnsförband har kommit till Göteborg för att tillsammans med svenska förband öva värdlandsavtalet. Vad är då värdlandsavtalet. Avtalet innebär i korthet att Sverige lättare ska kunna stödja och ta emot stöd från Nato vid en kris eller ett krig i Sverige eller i närområdet. Det innebär också att det blir enklare för Sverige att stå som värdland för ömsesidigt överenskomna militära aktiviteter, Att få hit allt materiel, fordon av alla slag och missiler samt personal är inte en enkel sak. I Frankrike har man planerat för sitt deltagande i nästan ett år. Amerikanarna är vana vid övningar. Eller som en officer sa till mig: - Vi övar ju jämt.

Jag fick se det franska missilsystemet,motsvarande. Vi fick gå runt och prata med officerare. Korta briefingar och snabba handskakningar. Och så pratade jag givetvis med vår överbefälhavare Micael Bydén. Som alltid är lika tillmötesgående.

Men mitt i allt detta, när 30 journalister och fotografer ska slussas från en punkt till en annan tillsammans med kommunikationsdirektören och presschefen för Försvarsmakten,  då hamnar Daisy i nödens nöd. Riktig nöd alltså.
Ute på ett fält. Med bara en massa soldater med k-pistar överallt.

Men nöden har ingen lag, och flera var de som engagerade sig i mitt läge. En så kallad "baja-maja" syntes på minst 15 mils avstånd. Nä nu ljög jag, men kanske några 100 meter bort. Så eskorterades jag till den lilla toan av en tjusig hemvärnare som inte kunde låta bli att dra på smilbanden.

Jag bjuder på det. Tur att man är luttrad.

 
 
Överbefälhavare Micael Bydén
 

Kommentarer
Postat av: Lasse

Trevlig blogg!
En tanke dock; "missilsystem" är väl något missvisande benämning för ett medelräckviddigt luftvärn. Och vi har inget Patriot idag utan robotsystem 97, detta nu föråldrade system ska ersättas med antingen amerikanska Patriot eller europeiska SAMP/T .

2017-09-13 @ 23:44:59
Postat av: Lasse

Tack f din kommentar o för att du läser. Du har helt rätt. Miss av mig.

2017-09-14 @ 09:00:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0