män och komplimanger.

Att män ger kvinnor komplimanger är helt accepterat i vårt svenska samhälle. Om en man säger: - Vad vackra ögon du har, så ler man ännu vackrare, kanske slår ner ögonlocken och blir enormt glad. Men om jag skulle säga samma sak till en man, då är inte det lika accepterande? Eller är det?

Jag har skrivit det förr här att jag gillar att komplimera. I snabbköpskassan, i busskön ja nästan överallt. Eller via mail! Och det tas för det mesta emot med öppna armar. Men inte alltid. De flesta jag säger det till är unga tjejer eller unga damer?! Men vågar man säga det till en kille/man utan att det tas för en invit? Jag spekulerar! Där är jag nog lite "konservativ" eller rättare sagt FEG!
Det har hänt, faktiskt. För ett antal år sedan gick dottern och jag på Humlegårdsgatan mitt i Stockholm. Emot oss kom krögaren Erik Lallerstedt som då enligt tidningarna minskat många kilon. Han såg så nöjd och bra ut. Även om jag nog tyckt att han alltid sett bra ut. Precis när vi når i höjd med varandra så säger jag: - Grattis, du ser kanonbra ut! Han skiner upp som en sol och säger glatt, TACK!

Dottern frågar mig om jag känner mannen ifråga. Och jag svarar henne att det gör jag inte. Behöver jag skriva här vad hon svarade eller berätta om hennes kroppsspråk?!?!

Alltså - kan en kvinna ge män komplimanger utan att bli tagen för "mansslukerska"?!?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0