om att inte sticka ut.

Numera så är det inte så väldigt många saker som kan göra mig så där OERHÖRT upprörd. Några ting kan dock fortfarande få mig att bli alldeles "skogstokig" som min snygga, läckra väninna brukar säga. Häromdagen läste jag i mitt husorgan Svenskan om en utredning/analys - kärt barn har många namn. I den kunde man läsa om att en man som Barack Obama aldrig kunde blivit vald till statsminister i landet Sverige. Här i Sverige är vi nöjda med statsminister Reinfeldt därför han sticker inte ut för mycket. Och det var det som gjorde mig alldeles vansinnigt förbannad. Nä just det - i det land där vi blir så oerhört engagerade av att en varg jagas i Härjedalen eller för att apan Sara sitter inburad i sydostasien någonstans - i det land får man alltså inte sticka ut för mycket. Säkerligen en av orsakerna till att Ulf Adelsohn en gång i tiden inte passade riktigt in i mallen som partiledare. Om det har jag skrivit förr!

Men det är väl fantastiskt att någon kan sticka ut. Och inte vara som alla andra. Är inte det någonting positivt?!?!
Nej se här i detta lagomland ska alla passa in i en mall. Vi ska se likadana ut, säga ungefär samma saker och helst prata i samma lågmälda volym. Vi får inte ens tuta med vårt bilhorn! Då blir alla bilister, promanadister, busschaufförer och cyklister enormt upprörda.

Jag säger länge leve dem som våga sticka ut. Ordentligt! För den sakens skull behöver man ju inte spruta ner pälshandlarnas fönster eller kasta lysbomber på polis och brandmän. Det är inte den slags utstick jag menar. Och du som läser detta förstår precis vad det handlar om! Eller hur?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0