som en kafferast

Cirka 100 meter från min lilla söta våning i mitt Hjorthagen ligger mina frisörer. Jag har nämligen två frisörer - två underbara systrar som är precis lika duktiga och kreativa till sinnet. När jag flyttade hit för sju år sedan brukade jag promenera förbi till och från bussen. Dörren stod nästan alltid öppen, om det inte var nollgradigt förståss och det hördes glada välkomnande skratt inifrån. Och de log alltid och var så härligt osvenska i sitt sätt. Så jag bestämde mig helt enkelt för att byta frisör från fina gatan till goaste gatan. Och det har jag aldrig ångrat.

Inne hos Mia och Sussie är det halvkaotiskt. Skratten är höga och humöret på topp. Man behöver inte ens klippa sig för att gå in - det räcker så väl med lite snack och en kopp kaffe. Systrarna klipper och färgar och fönar och tonar - ibland om de inte har mer än mig som kund - så gör de det samtidigt. En på var sida. Då skrattar vi ännu mer och jag tycker jag kommit till världens tossigaste frisörsalong. Jag passar väldigt bra in där.

Systrarna kommer från Libanon och har sex till syskon. Mamma brukar ibland komma dit och tvätta handdukar eller sopa golvet. Lillasyster Nisse (Nisrin) klipper enbart herrar, men ibland tvättar hon mitt hår på det härligaste vis. Så att jag nästan somnar. Barnskaran har utökats och både Mia och Sussie blev mammor till var sin dotter i somras. Och jag bävade - kommer de stänga salongen? Nej inte försäkrade de båda. Nu har de babiesarna med sig, och mormor och lillasyster turas om att promenera och sjunga för de små ursöta flickorna. Allt för att salongen ska vara öppen och tillgänglig för kunderna. Det är service på den högsta nivån det!

När jag varit hos systrarna på Salong Paris känner jag mig vacker, glad, upplyft och euforisk. Det är som en riktigt trevlig kafferast att gå dit. En frisk fläkt inte bara för håret utan även för själen!


Kommentarer
Postat av: Mia, Sussie och Nissrin

Tack Daisy för dina fina ord!!!



Den bästa servicen kan man bara ge när man har dem bästa kunderna!



Vi ses vid nästa "kafferast"!



Kram

2009-09-30 @ 15:19:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0