Smörrebröd, macka, smörgås....

Uppväxt med dansk pappa säger det sig självt att man också är uppgödd på danska smörrebröd. Min mamma gjorde de mest fantastiska smörrebröd, de var både vackra och goda. Att hon lärt sig göra danska smörrebröd var nog för att göra pappa glad. Men vi var många som gladdes åt dessa. Speciellt mina klasskamrater på Bladins! På den tiden, stenåldern, hade vi inte matbespisning i skolan utan vi fick ta med oss smörgåsar. Där satt vi i matsalen med våra foliepack. Jag var väldigt populär just vid lunchtid. Och det berodde på mina fantastiska medhavda mackor. Jag kunde lätt byta bort en rödspättefilé mot tre ostmackor. Vilket jag också gjorde, bortskämd på smörrebröd med sallad och gurka och pålägg och krusiduller, var ju en enkel ostsmörgås det jag längtade efter.

Nuförtiden är det inte så ofta jag äter riktigt goda smörrebröd. Sådana som också ser vackra ut. Numera är mackorna antingen foccacia, panini eller baguetter. Och inte mig emot. Om de är riktigt goda. Ibland är de mest bestående av bröd tycker jag.

Men se nu har jag hittat ett gudomligt ställe. På gågatan i Ystad fann jag "Maltes Mackor". Där finns ett stort urval av mackor med ett underbart bröd som värms och sedan kan man få de mest otroliga innehåll bredd på.
Själv valde jag tonfisk. Oj så läckert. Mackan var så stor att jag kunde ta med hälften hem och smörja kråset på verandan lite senare på kvällen. Nästan en nattamacka alltså.

Och nattamackans väl ska man inte förringa. Visst är den inte så nyttig för kroppen och hälsan. Men jag är av den åsikten att en nattamacka lite då och då gör väl. För själen. Och mer om det ska jag berätta en annan gång.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0