pedant - not.

Jag är född och uppvuxen med en mamma som var oerhört  ordentlig. I ordets rätta bemärkelse. Av det ärvde jag absolut ingenting. Icke! Däremot så har jag nog en släng av min farmors gener. Hon lärde mig att när hon skulle ha gäster så slängde hon in allt i skåpen - Daisy, så ser det fint och hyggeligt ud!

Och sån är jag i ett nötskal. In med allt i garderoben eller skåpet i stora rummet. Och så försöker jag å det bästa att stänga skåpsdörren. Inte alltid så enkelt. Och vips så ser det så fint ut i min lilla våning. Tills det att man ska ha ut något ur garderoben eller skåpet. Jag behöver ju inte berätta här vad som händer då! Det förstår ni nog.

Städa hör ju inte heller till mina favoritsysselsättningar - om det har jag bloggat förr.
Nu kom det sig att jag häromdagen hade besök av en helt bedårande ljuvlig åttaårsfröken. Jag hade dukat fint på kökbordet. Med ärvda Kongelig Dansk "den musselmalede med blonder" servis, rosa servetter, tända ljus och goda kakor från Seven Eleven! Min lilla söta gäst tyckte det var så vackert så. Och mumsade hon i sig kladdkakan med emfas och vi konverserade om det som man gör runt ett kaffebord. Men så tystnade hon och blicken vändes nedåt och munnen öppnades som om hon sett ett spöke. - Men oj Daisy, vad smutsigt du har under bordet!

Jo jo, svarade jag. Du förstår sötnos jag gillar inte att städa. Hon tittade på mig med sina vackra stora bruna ögon och jag förstod att hon nu tänkte så det knakade. Och svarade - Ok, men kakorna är goda!

Sensmoralen i denna lilla sanningshistoria är, att jag tänker fortsätta att slänga in kläder och dylika ting i skåpet och låta smulorna samlas under köksbordet. För kakorna smakar gott i alla fall!

Kommentarer
Postat av: Ann Lidfeldt i lilla Lund

Helt enkelt en underbar berättelse. Bättre lite skit i hörnorna än ett RENT HELVETE. Det är mest synd om PEDANT TANTERNA, om de vill påtvinga oss kreativa bohemer hur man ska/måste ha det:)Med hjälp RUT av -avdraget känner jag mig nästan normalt "renligt" och damen som städar hos oss

tycker att det är förnedrande att "FeministGudrun" inte fattar att det finns kvinnor som med stolthet tar sig an "hemarbetet" någon gång i månaden när vi andra "gått in i väggen". Det handlar om att hitta en balans i livet. Det handlar om att folk ska fågöra det de tycker om. Göra det som de är bra på.

Gud, ska det vara så svårt att förstå?Släng inte RUT i sjön för då får Ni med mig att göra...

2010-03-25 @ 13:48:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0