svensson?

"Vem är Svensson" heter en nyutkommen bok av Colette van Luik. Jag fick den dedicerad idag. Underbart. Längst bak i boken finns en test - om man är en riktig Svensson. Jag har inte gjort det än?!?!!?!


Har spekulerat kring det där med son-namn. Det är rätt få i Sverige som idag har kvar sina fina sonnamn. Svensson, Andersson, Pettersson och Nilsson har blivit Sveryd, Andanom, Pettfält och Nilstjärna. Själv har jag funderat på att ta mig namnet Israeldotter, då min pappa hette Israel i förnamn. 

Saken är ju den att jag inte kan heta Israelsson eftersom jag faktiskt är kvinna. Eller hur?!?



Kommentarer
Postat av: Linnea

Det blir ju ett väldigt fint efternamn

2011-04-12 @ 12:50:09
Postat av: Jennifer

Kul bok verkar det som

2011-04-12 @ 12:50:48
Postat av: Nakne Kocken

Du borde lägga upp testet på bloggen ;)



Idag är det ju lite roligare med mer annorlunda efternamn.

2011-04-12 @ 13:31:11
URL: http://liteservicenaken.blogspot.com/
Postat av: Mari

Det låter till att vara en rolig bok. Själva har jag ett son-namn, men det är taget. Jag heter Manfredsson, efter min farfar som hette Manfred. Alla andra i släkten heter Hansson. Skulle jag och min älskling gifta oss blir mitt nya efternamn Sjölund. Men jag tror att jag kommer att behålla Manfredsson.



Kram

2011-04-12 @ 19:30:31
URL: http://marimanfredsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0