nu blir det danskt igen....

Ni som följer min blogg vet att jag var på Fyn för några veckor sedan. Men jag har inte berättat vad jag gjorde där. Jag besökte Slipshavn, Danske Marinehjemmevärns skola! Fick vara med om några kvällslektioner i fartygsidentifiering och det kanske inte låter så upphetsande intressant. Men för mig som värnar om havets säkerhet och våra gränser var detta enormt häftigt.Fartygsidentifiering är något som vi knappt befattar oss med i Sverige. Om detta skal jag skriva ett längre reportage i Sjövärnsposten, en av de tidningar som jag är chefredaktör för.

Jag fick även följa med ut till havs när eleverna skulle öva rent praktiskt. Då var vi ute på Stora Bält med en av Marinehjemmevärnets båtar. Också en helt fantastisk upplevelse för mig som älskar havet. Att få stå ute på bryggan när fartygschefen lägger ut är en AHA-upplevelse som jag kan göra om flera gånger. 

När man är med danskar så blir det också många skratt. Det är högt i tak och humorn är lätt satirisk eller dansk. Typisk dansk. Därav en av bilderna som ni ser här nedanför!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0