på mammas gata

Lämnade paradiset imorse och tog mig till Malmö. Den stad jag föddes i för lite drygt 54 år sedan. Det händer att jag besöker Skånes huvudstad men mest då i arbetet. Idag bestämde jag mig för att göra den stora "nostalgipromenaden"! Vad är det då undrar ni kanske. Jo om det ska jag berätta......

Då tar jag en promenad runt de kvarter jag växte upp. Där jag bodde och levde med min familj tills dess jag stod på egna på så att säga! Varenda gatusten känner jag igen, varenda träd. Husen, som jag då tyckte var så höga, är faktiskt inte mer än tre- till fyravåningshus och Slottstaden känns som en sovande stadsdel. Fotbollsplanen på Mariedalsvägen är sig lik och "mitt" hus har inte förändrats ett dugg. Nummer fyra. Jag står ganska länge och tittar upp på andra våningen där vi bodde. En konstig känsla.

Sedan går jag vidare ner mot Ribersborg och njuter av Öresund. Ser bron och tänker på min pappa, den galne dansken. Han som ville bygga bro redan på 1960-talet. Då tyckte man att han var mer tokig än vanligt. 

Promenerar till Västra Hamnen där Turning Torso ligger. Tar en cappucino på en italiensk restaurant och kontemplerar lite. Har det bra med andra ord!







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0