fram med autografhäftet

Kommer ni ihåg att jag berättat om att Kalla Fakta har följt min väg mot operationen och sedan efteråt? Nu är programmet klart och jag har fått se det idag! Det var en märklig, känslig men samtidigt en fantastisk upplevelse. 

Att se och höra sig själv är inte det lättaste, det vill jag lova. Och när det då är en sådan stor sak som en operation, där jag bjudit in tv att få vara med in i mitt mest privata, då är det ännu konstigare. Givetvis är det inte bara jag som medverkar. Vi är fyra personer som genomgått bypass-operationer. Jag är då den enda som gjort den så kallade konverteringen, från gastric banding till gastric bypass. Och jag är den som är oerhört positiv till hela förloppet. Kanske inte så konstigt, då det ännu så länge varit ett gott resultat. Dock vill jag poängtera att jag opererades första gången för 11 år sedan och haft trista komplikationer men det har ändå inte gjort mig negativ till operationer. 

Programmet är bra. Det speglar hur det kan vara efter en så kallad obecitasoperation (fetmaoperation)! Det måste påpekas att 2010 genomfördes 7100 operationer i Sverige. Av dem är det ett fåtal personer det går illa för. Och det är självklart tragiskt.

En erfarenhet jag har är att psykoterapi bör erbjudas för dem som behöver. En tid efter operationen. Det händer väldigt mycket både fysiskt och psykiskt och när man inte längre har maten att ta till, så finns det en tomhet som måste bearbetas. Själv har jag saknat mina frossarkvällar, men har ersatt dem med surfande, bloggande, läsning eller umgänge. När nu våren närmat sig blir det kvällspromenader.

Så glöm inte titta på Kalla Fakta i TV4 torsdag den 10 mars klockan 21.00!

ag

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Ska verkligen titta på det programmet.

Lycka till

2011-03-07 @ 23:10:14
Postat av: linarebecka - mitt liv som blondin

sitter och kollar på det nu :D

är det du som är hon som är på tv just nu? :)

hon som satt i taxin och det från början? ;p

2011-03-10 @ 21:07:47
URL: http://linarebecka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0