brokrönika

För några månader sedan berättade jag om när jag var i Köbenhavn och kom jag på ett kanonbra tema på en krönika. Om broar. Den publicerades för två månader sedan i Sjövärnsposten, en av tidningarna som jag chefar för. Och så lovade jag att visa den här. Men som så mycket annat här i livet så glömde jag bort det. Tills nu!!!!

Så här kommer ett utdrag ur min krönika. Den passar in på denna dag också! Denna dag då mänskligheten segrat, en aning i alla fall.


En diktatur bygger inga broar

Jag befinner mig i Köpenhamn, Dronningens By! Det är regnigt, visserligen plusgrader men dock en aning rått. Men ändå promenerar jag utmed kajen i motvind. Som vanligt byggs det mycket i denna stad. Infrastrukturen fylls på och staden växer. Nu byggs två broar mitt i city, varav en mellan Nyhavn och Christianhavn! För att nya broar binder ihop staden, som jag läser på en reklamplats.

Och det får mig att tänka på vad broar innebär. Jag har alltid älskat broar. Det är något speciellt med dem. Inte enbart deras konstruktion, utan dess innebörd. Att binda ihop människor. Att förbinda stadsdelar och fastland med öar. Eller ett land med ett annat. En bro är som en utsträckt hand. Det är det som är fascinationen. Och som gett upphov till min förälskelse.

En diktatur som vill förbli diktatur bygger därför inga broar. Och en diktator som vill sitta kvar i all oändlighet låter ej heller konstruera broar. Inte ens mellan folket. Trots detta så byggs det ständigt länkar och relationer mellan människor. Och människor gör uppror. Folket segrar, broar behövs.

Om vi för några minuter lämnar den stora världen utanför Sveriges gränser, så är relationsbyggandet på god väg härhemma. Brobyggande är ju också ett kontaktskapande mellan individer. Det vet jag och många med mig hur viktigt det är med kontakter. Inte bara för att det ska så vara och för att nätverk har blivit något som är tidens melodi och trendigt. Utan helt enkelt för att livet blir så mycket enklare och trevligare med bra relationer.

Broar länkar samman, förbinder och ger förhoppningar. Mellan länder, städer, stadsdelar och människor. Så är det! Och kommer alltid att vara. Nu idag, imorgon och i framtiden.

 



Kommentarer
Postat av: Anonym

vad kul! =)

2011-05-02 @ 14:41:39
URL: http://lorenasvensson.blogg.se/
Postat av: Anonym

HEJ VAD HÄNDER IDAG=)??!

2011-05-02 @ 14:46:59
URL: http://rabrobs.blogg.se/
Postat av: Erika

Nu är det dags för dig att inspireras och inte bara inspirera hela tiden :D Kolla in Göteborgs nya streetstyleblogg!

2011-05-02 @ 17:32:33
URL: http://streetstylegbg.blogg.se/
Postat av: Erika

Nu är det dags för dig att inspireras och inte bara inspirera hela tiden :D Kolla in Göteborgs nya streetstyleblogg!

2011-05-02 @ 17:32:35
URL: http://streetstylegbg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0