för 68 år sedan

Har nästan lust att skriva på danska. Men jag avstår frestelsen. Befinner mig nu i Vedbaek, knapp en mil norr om Köbenhavn. Det ligger vid Öresund och jag har som vanligt haft enorm tur med rummet. Fick en svit med två rum och två balkonger med sjöutsikt. Ungefär 100 meter framför mig ligger Öresund och jag får enorma nostalgikänslor.

Men också ett visst vemod kommer över mig. För 68 år sedan, 1943, flydde min pappa och hans familj från Humlebaek. som ligger några kilometer härifrån. De flydde från nazisterna som då invaderat Danmark. Nazisterna hotade alla judar och den balkinska familjen och många många familjer flydde över sundet för att hitta en fristad i Sverige. Och det är endast 68 år sedan. Det är nödvändigt att bli påmind om detta och förstå vikten av att vi lever i ett fritt och demokratiskt land. Och uppskatta det.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0