de fyra "S-ens" dag

Så åkte vi då "I fädernes spår". Med buss från Mora till Sälen. Fast vi blev självklart inte serverade blåbärssoppa - jag inmundigade ett medhavt äppple som mellanmål.

Här i Dalarna finns det Snö - i massor. Det är det första "S-et". Snö har vi som bor i södra Sverige knappast sett röken av denna vinter. Och även jag måste erkänna att det är en sanslöst vacker syn. Åtminstone om man sitter inomhus.

Årets konferens inleddes av försvarsminister Sten Tolgfors. Jag trodde i ärlighetens namn att han skulle säga samma saker som han sagt de senaste två åren, men tji fick jag. Årets tal fokuserade mycket på läget runt om i världen och om hur den europeiska förmågan är kontra den transatlantiska. Och om samverkan mellan länder. Någonstans i mitten av framförandet kom äntligen det jag med många andra väntat på. " Vi uppskattar frivilligorganisationernas stöd och hjälp vid rekrytering. Det ger också en folkförankring".
Kan nästan inte komma ihåg hur många gånger jag ställt frågan till försvarsministern, både från auditoriet, på presskonferenser och i artiklar om varför han aldrig nämner stödet från de frivilliga försvarsorganisationerna.

Jag säger som Fylking: ÄNTLIGEN!

Stefan Wallin den finländske försvarsministern hade glimten i ögat och har säkerligen en stor fördel av att han pratar så vackert på finlandssvenska. I Finland övergår man inte till ett försvar byggt på frivillighet, man lägger alltså inte ner värnpliktssystemet. - Det passar oss och dessutom är det konstnadseffektivt!

Hm tänkte jag, varför har vi då avskaffat värnpliktssystemet????

Vår överbefälhavare Sverker Göranson pratade också samverkan, och den ekonomiska krisen. Ett mycket bra tal, inga lova hit och lova dit. Ej heller att allt är guld och gröna skogar. Utan ett nyanserat balanserat tal som mycket gick ut på att om politikerna fortsatt vill ha ett kompetent välutbildat försvar så måste mer pengar till efter 2014.
Se där har vi alltså "S" nummer 3  - Stefan Wallin och sist men inte minst "S" nummer 4 - Sverker Göranson.
Nu skall jag lyssna vidare för att sedan göra en "make-over" - det behövs för att göra sig finfin.
Och på tal om ingenting - här är mitt medhavda bagage.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0