sådan far sådan dotter

Ni som följt min blogg genom åren vet att min pappa var dansk. Eftersom han inte fått sitt svenska medborgarskap när jag föddes så blev jag också dansk, den där trettonafton för 57 år sedan. Men det varade bara i tre veckor. Sedan blev både jag och pappa svenskar.
 
Men generna sitter i och ni vet också att jag har ett STORT dilemma när Sverige och Danmark spelar landskamper. 
Nåväl, min pappa var cigarrökare. Men av den kalibern som hade pondus gjorde så på den tiden. Själv rökte jag inte alls, förrän för kanske fem-sex år sedan. Då blev det cigariller eller cerutter som det heter på danska.
 
För några år sedan köpte jag mig en cigarr - det var när jag var på en av mina Köbenhavnsresor. Satt på ett utecafé och stornjöt. Så blev jag cigarrökare. Ganska ovanligt som kvinna. Framförallt i Svealand.
Cigarr röker man inte så ofta. Jag köper kanske en cigarr eller två i månaden. Väljer ett GOTT tillfälle, tänder cigarren dricker en riktigt god kopp kaffe med två sockerbitar till och börjar puffa. Det kan man hålla på med i någon timme. Och det är njutbart vill jag lova.
 
NU har denna lilla skånska kommit med i en cigarrklubb och det är jag enormt stolt över. Idag var det klubblunch. Man äter ganska snabbt, för att ta sig till cigarrummet där det vankas .... just det goda cigarrer. Och det var gott det!
 
Trevlig helg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0