feminismus

Nu har det spekulerats kan ni tro. Herrejesses jag har ju varit ledig så tankarna har fått gå fria i flera dagar. Och nu ska jag om detta berätta:
 
I flera år har jag spekulerat och grubblat och tänkt om det här med feminism. Det jag nu kommer skriva kommer säkerligen irritera en del men också välkomnas av flera.
 
Jag är feminist. Det borde alla vara. Inget konstigt med det.
Men jag:
tycker inte att alla män är talibaner (även om några är det)
har inte grönfärgat hår och tretton piercingar i ansiktet
jag står inte på barrikaderna
jag lät mina båda barn få vara barn av vardera kön (eftersom jag har en son och en dotter)
jag lät dem leka med vad de ville (dottern ville aldrig leka med Barbie eller dockor - men det ville jag, alltså köpte jag det. Sonen älskade leka med bilar och tåg - även så dottern - så det köptes in.
jag kommer aldrig att använda mig av ordet "hen"
och jag klädde barnen som en dotter och som en son. Så att alla såg att det var en son och en dotter.
Och båda mina barn visste att de var....just det en dotter och en son.
 
 
Jag är enormt tacksam för alla de kvinnor som stod på barrikaderna förr (bland annat min mamma som var egen företagare på 1950-talet) och som gick i bräschen för oss andra....
Jag är enormt tacksam och glad över att min exmake och barnens pappa delade allt hemma. Han tvättade, städade, fixade och gjorde allt det en man och en kvinna ska göra hemma. Och han var redan 1994 pappaledig. En stor förebild!
 
Jag är glad och stolt över att jag själv är egen företagare i en mycket mansdominerad bransch. Och har så varit i över 19 år. Och jag har aldrig varit utsatt för varken sexuella trakasserier eller för kvinnohatande män.
 
Jag är varken naiv eller korkad. Jag vet att det finns många idioter till män - precis som det finns idioter till kvinnor. Och jag är fullt medveten och har vetskapen om alla de våldsdåd som utförs av män mot kvinnor.
MEN jag kommer aldrig aldrig någonsin hata ALLA män för det. Och det står jag för. Varenda ord.
 
Ha nu en fin kväll allesammans.
 
 

Kommentarer
Postat av: steph

bra skrivet!

2014-03-24 @ 18:08:32
Postat av: Inke

Håller med !

2014-03-24 @ 19:40:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0