lärdomar & politik

För några år sedan var jag mentor åt en ung man som startat ett nytt företag. Vi träffades och utbytte massor med idéer, tankar och erfarenheter. Meningen var att jag skulle tipsa och lotsa honom runt som företagare. För mig var det en sådan ynnest att få träffa denne entreprenör. Att han dessutom kom från Kirgizistan gjorde det ännu mer lärorikt för mig. Han frågade ibland vad som var det viktigaste när man startat eget och det var och är ingen lätt fråga att svara på. Såhär i efterhand kan jag faktiskt säga: - Att våga göra misstag. Att inte bryta ihop fullkomligt utan se dem som ett steg att våga och lära.

När jag i helgen blivit av med min anteckningsbok där alla reportage under sommaren står nedskrivna, blev jag först alldeles kall inombords. Sedan ledsen och sen förbannad på mig själv .Att i det läget ringa sina uppdragsgivare och berätta sanningen, att man är en slarver, är inte roligt. Tro mig. Men något som måste göras. Men samtidigt så har jag ju lärt mig något väldigt viktigt av det. - att alltid lägga blocket/boken på samma ställe när man kommer hem eller till kontoret. Att också renskriva ner allt i datorn ganska omgående. Jag måste faktiskt erkänna - att man kan lära sig av sina misstag även i min "fina" ålder. Sensmoralen är klockren!

Till politiken. Som sagt den är inte tråkig alls just nu. Partiledare petas, Transportgate kryper närmare Statsministern och misstroendevotum ställs lite hit och dit. Ni som följer mig på Facebook vet min inställning till alla dessa svängningar. De tar jag inte upp här. Men spännande är det! Nästan som en bättre rysare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0